Hier vindt u veelgestelde vragen en antwoorden over corona. Lees meer

Kopafbeelding

Gratis boekje voor patiënten: 'Heeft u nog vragen?'

29 oktober 2015

De verhouding tussen arts en patiënt is al een aantal jaren in beweging. De inbreng van de patiënt bij zijn of haar behandeling wordt steeds belangrijker. Om patiënten in die rol te helpen en te stimuleren, publiceert het Albert Schweitzer ziekenhuis een boekje met tips en adviezen, getiteld Heeft u nog vragen? Het ligt vanaf volgende week verspreid door alle ziekenhuislocaties in de wachtkamers. Wie het boekje leuk vindt, mag het gewoon mee naar huis nemen: er zijn er voorlopig genoeg. 

Het idee voor het boekje komt van oud-ziekenhuisbestuurder Pier Eringa in samenspraak met de Dordtse schrijver, trainer en socioloog Bert den Boer. Samen met cartoonist Djanko ging hij een aantal dagen op pad in het ziekenhuis, om bij artsen en andere zorgverleners, maar ook bij patiënten hun oor te luisteren te leggen. Het resulteerde in veertien korte hoofdstukken met titels als ‘Hoe vertel ik mijn verhaal?’ en ‘Wat bedoelt mijn arts?’ De tekst wordt verlevendigd met grappige tekeningen van Djanko, waaruit blijkt hoe het soms nét niet goed gaat in de communicatie in de spreekkamer of op de afdeling.


De presentatie van het boekje met v.l.n.r John Taks en Peter van der Meer (Raad van Bestuur), Gerard de Haan en Andries van de Graaf (Cliëntenraad) en Bert den Boer & Djanko (makers van het boekje).

Twijfels delen
“De tijd is voorbij dat de dokter u vertelt wat u mankeert en wat er moet gebeuren”, schrijft ziekenhuisbestuurder John Taks in de inleiding. “In dit ziekenhuis willen wij – met respect voor elkaar – zo veel mogelijk rekening houden met uw wensen en behoeften. Toch blijkt uit onderzoek dat de helft van de patiënten het niet gemakkelijk vindt om een gesprek met hun arts te voeren. Ze vinden het vaak moeilijk om twijfels, behoeften en zorgen te delen.” Met het boekje wil het ziekenhuis de patiënten op weg helpen om dit toch te doen, omdat de behandeling en het resultaat hierbij gebaat zijn, licht Taks toe.

Verwachtingen verhelderen
Auteur Bert den Boer: “Djanko en ik hebben gesproken met specialisten, verpleegkundigen, afdelingshoofden en uiteraard met patiënten. In elk gesprek bleek dat het verhelderen van verwachtingen en aannames van beide kanten een grote rol speelt bij het welslagen van de communicatie – en daarmee ook van de behandeling. Dit hebben wij zo kernachtig en zo praktisch toepasbaar als mogelijk, in korte teksten gegoten. De cartoons zorgen voor een luchtige ondertoon.” De vormgeving is van de hand van de bekende Dordtse ontwerper Theun Okkerse.


Een van de ‘cartoons met een knipoog’ uit het boekje, van de hand van Djanko.

Ruggensteuntje 
Voorzitter Andries van de Graaf van de Cliëntenraad juicht het boekje toe: “Vroeger stond de dokter centraal, daarna kwam er een beweging die de patiënt centraal stelde; maar ik vind dat ze sámen centraal moeten staan. Een geslaagde behandeling is echt het resultaat van samenwerking tussen die twee. Enerzijds de dokter die alles weet van het ziektebeeld en anderzijds de patiënt die alles weet van zijn eigen leven en wensen. Het is mooi dat de patiënten van het Albert Schweitzer ziekenhuis nu dit extra ruggensteuntje krijgen. Het is ook nog eens gewoon een vermakelijk boekje om door te kijken. Ik denk dat ook zorgverleners er baat bij hebben om mee te lezen.”

U bent nu hier

MijnASzIk ben zorgverlenerNieuwsberichten professionals2015OktoberGratis boekje voor patiënten: 'Heeft u nog vragen?'
Naar boven