Hier vindt u veelgestelde vragen en antwoorden over corona. Lees meer

Kopafbeelding

Gastvrijheidsprijs voor dokter die 'niet de ziekte maar de patiënt behandelt'

6 januari 2014

Dokter Jos Kitzen was in 2013 de meest gastvrije en patiëntvriendelijke zorgverlener in het Albert Schweitzer ziekenhuis. De internist-oncoloog ontving op 6 januari de jaarlijkse Gastvrijheidsprijs van de Cliëntenraad, een bedrag van 5000 euro. Dit mag hij besteden om de gastvrijheid nog verder te verhogen.

Kitzen wil het bedrag inzetten voor een systeem waarmee wachttijden op de polikliniek zichtbaar worden gemaakt. Een uitlopend spreekuur is soms onvermijdelijk, maar voor kankerpatiënten die op een belangrijk gesprek wachten kan zo'n systeem voorkomen dat de spanning te zeer oploopt.


FOTO FREDERIKE ROOZEN-SLIEKER

Extra stimulans

De Cliëntenraad is het onafhankelijke orgaan voor de belangenbehartiging van patiënten. Jaarlijks vraagt de Cliëntenraad aan patiënten en zorgverleners om te laten weten wie in het Albert Schweitzer ziekenhuis extra lof en stimulans verdient, omdat hij of zij de patiënt optimaal centraal stelt. Uit de maar liefst 150 inzendingen dit jaar kwam onder anderen Kitzen naar voren als een dokter die heel ver gaat voor zijn patiënten.

Houdt van mensen
Juryvoorzitter Bram van Hemmen,
burgemeester van Sliedrecht: "U wordt geroemd om uw enorme motivatie voor het welzijn van de patiënt. U behandelt geen kanker, u behandelt de patiënt. U kunt zelf óók stuk zijn, na een slechtnieuwsgesprek. U bewijst hiermee dat u van mensen houdt, wat een voorwaarde is voor patiëntgericht handelen en gastvrijheid." Dat Kitzen bovendien Walt Disney noemt als een inspiratiebron en voorbeeld van klantgericht denken, was voor de jury een extra bewijs voor het 'out-of-the-box' denken van deze medisch specialist.

Samenwerken
Kitzen wil beslist niet alleen met de eer strijken: "Ik kan niet zonder alle collega’s om mij heen. De oncologie is bij uitstek een vakgebied van meerdere disciplines samen. Wij weten van elkaar goed waar we mee bezig zijn. Ik ken eigenlijk geen ander ziekenhuis waar specialismen en afdelingen zó goed samenwerken en over vakgebieden heenkijken, om samen de patiënt met kanker beter te maken."

U bent nu hier

MijnASzIk ben zorgverlenerNieuwsberichten professionals2014JanuariGastvrijheidsprijs voor dokter die 'niet de ziekte maar de patiënt behandelt'
Naar boven